Traditioner

På Förskolan Hjärtat har vi infört aktiviteter som årligen återkommer som traditioner. Vi pedagoger tycker att det är roligt att göra dessa aktiviteter tillsammans med barnen. Alla föräldrar är hjärtligt välkomna att alltid vara med.

Hjärtats födelsedag: Invigning av Förskolan Hjärtat gick av stapeln den 24 augusti 2009 och detta datum, den 24 augusti, är Hjärtats födelsedag. Denna dagen firar vi tillsammans med barnen.

Höstjogg: Varje år i september månad springer vi detta lopp på en snitslad bana, runt en närliggande fotbollsplan. Höstjoggen avslutas med diplomutdelning, saft/vatten och frukt till barnen och de vuxna bjuds på te och kaffe.

Tunnbrödsbakning: Detta anordnar Hjärtat i oktober månad inför varje jul. Vi bakar med de äldsta barnen, ålder 5 år och detta sker i en närliggande bagarstuga. Tunnbrödet bakas på gammaldags vis i en vedeldad stenugn.

Vernissage: På senhösten ställer barnen ställer ut sina varierande alster som de har gjort under höstterminen. Alstren är prissatta och varje familj kan köpa sitt/sina barns teckningar etc. Bakom kassan står barnet/barnen och tar betalt. De pengar som kommer in går till barnens verksamhet.

Lucia: Detta firar vi utomhus. Vi bjuder på skönsång, glögg, varm saft, clementin och pepparkakor som barnen har bakat.

Tomten i dungen: Detta är en tradition som barnen tycker är jättespännande. Vi går till en liten dunge i närheten av förskolan där tomten sitter och väntar på barnen. Tomten har med sig en säck full med julklappar ,som ni föräldrar har köpt in till ert/era barn. Varje familj köper i hemlighet en julklapp till sitt/sina barn för ca 30 kr/st.

Hjärtats dag 14/2: Vi har en dag med pyssel och mys.

Hjärtats skidlopp: Denna dag går av stapeln i februari. Vi har uppvärmning till musik innan skidloppet och barnen åker efter det skidor på en närliggande, lagomt lång och preparerad skidslinga. Efter loppet är det medaljutdelning, varm saft och frukt till barnen.

Fixarkväll: Anordnas när det behövs. Då är det en fixarkväll där barnens lekmiljö står i fokus och det är förstås valfritt som förälder/föräldrar att ställa upp. Hjärtat står för material och fika.

6-års middag: Detta är en speciell ceremoni för 6-åringarna, som sedan går vidare till skolan. Barnen får gå in på röda mattan, vi minglar och dricker välkomstdrink. Efter det äter barnen en 3 rätters middag och efter middagen blir det disco. Avslutningsvis får barnen med sig en pärm som innehåller all dokumentation och bilder från deras tid här på Hjärtat.

Sommaravslutning: Innan alla går på sommarledighet så bjuder vi in till en sommaravslutning i form av en fest på Hjärtat och det sker en eftermiddag i juni månad. Alla familjer tar med sin egen matkorg och Hjärtat bjuder på fika.

Födelsedagar: När barnen fyller år firar vi det tillsammans på Hjärtat. Efter lunch samlas vi alla för att sjunga ”Ja må hon/han leva” för barnet som fyller år och efter det får hon/han en present som barnet själv har gjort eller designat. Om barnet vill får hon/han välja något ur vår födelsdagslåda med huvudbonader för att ha på sig när vi gratulerar.

Förskolans dag: Uteaktiviteter och fika.

Midsommarfirande: Vi går och plockar blommor, klär och dansar runt midsommarstången och äter midsommar lunch.