Regler

Anmälan

• Anmälan kan göras via mailblankett på förskolans hemsida (bekräftelse skickas via e-post från förskolan vid mottagande), alt genom pappersanmälan som lämnas/skickas till oss.
  • Anmälan kan göras när som helst under året, vi har ingen åldersgräns på när ni kan sätta barnet i Hjärtats kö.

Rätt till plats

• Barnet skall vara minst ett år och högst sex år
  • Barnet behöver ej vara folkbokfört i kommunen
  • Allmän förskola, 3-5 åringar (taxa se punkten Barnomsorgstaxa nedan)

Köplacering

• Förskolan förbehåller sig rätten att placera barn ur kön efter den grupp-
    konstellation som föreligger
  • Så långt det är möjligt ger vi syskon till redan placerade barn förtur.
  • Köplaceringar inför kommande hösttermin sätts i februari.
  •  I god tid innan önskad placering meddelar vi via brev om tillgång/inte tillgång
    till plats på förskolan. Vid ett negativt besked ombeds vårdnadshavare att meddela om intresse finns att kvarstå i kön.

Omsorgstid/nyttjande

• Föräldralediga familjer har rätt till 15 tim/veckan på förskolan. Dessa timmar kan familjen lägga ut i samråd med personalen.
  • Föräldralediga timmar får inte sparas för att tas med till annan vecka.
  • Vi debiterar avgift 12 mån/år.
  • Om röd dag infaller på 15 tim tiden har ni inte rätt till att byta till en annan dag.

Vid föräldraledighet och arbetslöshet

• Blir förälder 100 % föräldraledig eller arbetslös, ska detta meddelas till Förskolan omgående då detta kan påverka er barnomsorgsplats och avgift.
    Föräldraledig
  • Vid syskons födelse får förskolebarnet 1-5 år nyttja barnomsorgen en månad efter syskonets hemkomst från BB/sjukhus enligt tidigare schema och därefter 15 timmar/vecka.
  • Barn 3-5 år har rätt till avgiftsfri allmän förskola. Förläggning av tiden bestäms av personalen. Platsen ska omgående sägas upp skriftligen.
    Arbetslös
  • Förskolebarn 1-2 år får omgående gå ner till 15 timmar/vecka med avgift enligt gällande taxa.
  • Förskolebarn 3-5 år får gå avgiftsfri allmän förskola under läsåret. Avgift tas ut under sommarlovet juni-augusti enligt gällande taxa.

Öppethållande

• Förskolan är öppen efter barnens behov av tider, max 12 timmar. Idag är det öppet 06.30-17.30.
  • Vi har planering/utvärdering 4 dagar per år, vi sätter in vikarier och/eller samarbetar med andra förskolor om tillsyn behövs.
  • V 29, 30, 31 är det inte säkert att ordinarie personal är här, vi sätter in vikarier och/eller samarbetar med andra förskolor om tillsyn behövs.
  • Förskolan har stängt Julafton, Nyårsafton och Midsommarafton.

Uppsägning

• Uppsägningstiden är 60 dagar från inlämningsdatum. Uppsägning sker skriftligt via blankett som finns på förskolans hemsida.
  • Avgift debiteras under uppsägningstiden
  • Om barnomsorgsavgiften inte betalas under uppsägningstiden förbehåller vi oss rätten att stänga av barnet från platsen

Barnomsorgstaxa

• Vi tillämpar Krokoms kommuns regler om maxtaxa, för detaljer kring detta hänvisar vi direkt till deras sida. krokom.se
  • Allmän förskoleplats har alla barn rätt till from augusti det året barnet fyller tre år, vilket i praktiken betyder att alla barn har rätt till avgiftsfri förskola 15 tim/v. Dessa regler gäller oavsett kommunal eller enskild verksamhet. Barn inskrivna hos oss, och som betalar taxa på Förskolan, får därmed reducerad avgift och hamnar på taxklass 2% av bruttoinkomsten. Barn som inte är inskriven i verksamheten har rätt till allmän förskola 15 tim/v utan avgift.

Inkomstuppgifter

• Uppgift om inkomst ska lämnas skriftligt till Förskolan Hjärtat när platsen accepteras, blankett finns att ladda ner på förskolans hemsida.
  • Lämnas inte inkomstuppgift tas avgift ut enligt högsta avgiftsgrundande inkomst.
  • Vårdnadshavare ska omedelbart lämna uppgift om ändrad inkomst. Avgiften ändras från det datum inkomständringen anmälts till förskolan.
  • Förskolan Hjärtat har rätt att efterdebitera om de faktiska inkomsterna varit högre än de som legat till grund för avgiften.

Avgiftsgrundande inkomst

• Avgiften grundas på inkomst och övriga förhållanden i det hushåll som barnet tillhör där tillsynsbehov finns.
  • Till avgiftsgrundande bruttoinkomst räknas:
  • Lön och andra ersättningar
  • Vårdbidrag för barn
  • Familjepenning
  • Föräldrapenning
  • Tidsbegränsad sjukersättning och aktivitetsersättning
  • Sjukpenning och gravidpenning
  • Livränta
  • Pension (ej barnpension)
  • Arbetslöshetsersättning
  • Arbetsmarknadsutbildning (ej rekryteringsbidrag, studiebidrag och studielån)
  • Familjehemsföräldrars arvodesersättning
    Även förvärvsinkomst som intjänats utomlands ska räknas in i den avgiftsgrundande inkomsten.
    För egna företagare räknas överskott i inkomstslaget näringsverksamhet under innevarande kalenderår.
    I det fall inkomsten varierar månad för månad ska den sammanlagda inkomsten för en period delat i antal månader redovisas.

Betalningsansvar

• Det är barnets vårdnadshavare som har skyldighet att betala barnomsorgsavgiften.
  • Avgiften ska vara betald senast den 27:e varje månad.
  • Vid försenad betalning kommer en påminnelse med sedvanlig påminnelseavgift att skickas. Får man två påminnelser i följd kommer besked om avstängning från fortsatt placering att övervägas.
  • Ny plats för barnet kan sökas först när skulden är betald.
  • Vid delad barnomsorgsplats gäller uppsägningen endast den vårdnadshavare som inte betalat sin avgift.
  • Förskolan Hjärtat har rätt att säga upp platsen om familjen/hushållet lämnat oriktiga uppgifter som har betydelse för bedömningen av barnets behov av plats. Uppsägning kan också ske om hushållet lämnat oriktiga uppgifter vad gäller inkomster.

Inställd verksamhet

• Vid oförutsedd stängning, t.ex. vid brand, omfattande fastighetsskada eller naturkatastrof tar Förskolan Hjärtat inte betalt om förskolan varit stängd en hel dag.
  • När verksamheten varit stängd ersätts inte föräldrarna för eventuella kostnader eller inkomstbortfall.

Senast reviderat Januari 2016